Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

středa 3. prosince 2014

Dějepis pro "Husákovy děti" a mladší: Estrády (13)

Dějepis pro "Husákovy děti" a mladší: Tábor míru a socializmu (1)


Ke kultuře 50. a 60. let patřily estrády, což byl velmi rozšířený druh lidové zábavy. Jednalo se o výstupy hudebníků, komiků, zpěváků, lidových vypravěčů, kouzelníků - podle velikosti jeviště. Protože kulturních domů v té době ještě mnoho nebylo, konaly se estrády většinou v přírodních amfiteátrech (tehdy zřizované ve větších městech), v továrních halách, klubech, hospodských sálech. Méně v divadlech.


Časté bývaly estrády v závodních klubech ROH, u vojenských posádek a při různých společenských událostech (např. při oslavě Svátku práce, Dne horníků, Dne československého dělostřelectva a raketového vojska, atd. apod.). Estrádní činnosti se dokonce věnovaly celé umělecké soubory zřízené pouze pro tento účel, velmi známý byl např. Československý soubor písní a tanců nebo Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého (tzv. AUS, kde sloužili svoji základní vojenskou službu téměř všichni naši přední umělci mužského pohlaví).

Velkou oblibu si estrády získaly na Moravě, kde byla tradice lidových vypravěčů. Estrády daly vyniknout mnoha brněnským umělcům a umožnily jim cestu do rozhlasu, později televize. K nejpopulárnějším patřili Jiří Štuchal, Ruda Stolař a "smutný muž" Válek. Z hudebních souborů např. orchestry Gustava Broma, Mirko Foreta a Strouhalova sedmička.  A také spousta cimbálových kapel. Vřískání trumpet, známý v současnosti, odstartoval Slabák později.

Na estrádách vystupovali amatérští umělci tak i plní profesionálové, zejména na venkovských estrádách. Stávalo se, že úvod estrády byl přidělen místním amatérským či poloprofesionálním umělcům, závěr pak byl vymezen profesionálním hvězdám.

Velmi často v těchto estrádních uměleckých uskupeních vystupovali i velmi renomovaní umělci, kteří občas (a leckdy i dost dlouho) mívali zákaz vystupování v rozhlase, ve filmu i v televizi a často se tak jednalo o jediný možný způsob jejich obživy (jeden příklad za všechny ostatní : král českých komiků Vlasta Burian na sklonku svého života v 60. letech 20. století).

V rámci plánu v kultuře přiblížit vesnici městu zpestřovali, zejména v létě, život na vesnicích různí kočovní umělci zastřešovaní svazem mládeže či podobnou organizací nebo Vesnickým divadlem.

Vesnické divadlo bylo po válce založeno redakcí Zemědělských novin a sídlilo v budově ministerstva zemědělství, odkud vyjíždělo na vystoupení v celé republice. V divadle, které mělo více než desítku souborů, pohostinsky působili známí režiséři (např. Alfréd Radok) a herci pražských divadel, včetně Národního.

Kultura do vesnic nepřijížděla v luxusních autech, ale v maringotkách tažených nákladním autem nebo traktorem. Mimo putovního kina a různých pěveckých a estrádních souborů (tvořených třeba jen dvěma studenty) putovaly po vesnicích loutkaři, kouzelníci a cirkusoví umělci, pro které nezbylo místo ve státním cirkusu Humberto. Jednalo se obyčejně o rodinné podniky, které se s maringotkami se přesunovali od vesnice k vesnici a pořádali představení v hospodských sálech a ve školách. Vozívaly sebou cvičená malá zvířata a obyčejně také medvěda jako zápasníka s mužem z hlediště. Tyto malé cirkusy obnovily činnost zvláště v roce 1968, když bylo uvolněno soukromé podnikání. Za normalizace však zcela zanikly.

V sedmdesátých létech se estrády přesouvaly do kulturních domů, které rostly jako houby po deštích. Kulturu však ovládla televize, která zásluhou nejlepších profesionálních umělců nastavila laťku tak vysoko, že lidé se raději dívali na obrazovku než na amatéry v kulturním domě. Éra estrád a kočovných umělců z maringotek skončila.


Dějepis pro "Husákovy děti" a mladší: Tábor míru a socializmu (1)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.