Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

středa 10. dubna 2013

Vězeň, který přežil koncentrační tábor Osvětim. Protektorátní venkov 1945 (5).

Předcházející strana
Nevěděli jsme, jaké poměry v Buchenwaldu vládnou, ale když jsme opouštěli hlavní bránu koncentráku v Osvětimi, měli jsme pocit, jako bychom čertu unikli. Buchenwald byl vybudován 8 km od města Výmar, v lese na velikém svahu. Poměry tam byly o něco snesitelnější než v Osvětimi. Také se bilo, zabíjelo a věšelo, ale ne v takovém rozsahu.

V Buchenwaldu jsem pracoval zpočátku u "Baukomanda" na stavbě a pak na hasičské nádrži, jejíž stěny se omazávaly hlínou. Tam jsem pracoval společně s kolegou Matějem B. z Třísova. Každý jsme byli po kolena umočení a umazaní a nebylo kde se usušit, takže každý den ráno jsme se do toho mokrého znovu oblekli. Potom jsem se dostal do továrny na pušky. Tam to bylo snesitelnější. Bylo tam alespoň sucho a teplo. V srpnu jsem byl přemístěn do Výmaru, opět do zbrojovky. Bylo nás tam asi 120 Čechů.

9. února 1945 byla továrna bombardovaná. Přežilo nás 60 Čechů. Krom našich zahynuly tam stovky jiných vězňů, které jsme odtud potom dobývali.

Začátkem března 1945 byli jsme opět přemístěni do hlavního tábora v Buchenwaldu. Americká armáda už byla asi 20 km od Výmaru. V hlavním táboře byla všeobecná panika. Do tábora byla přivážena vesnická komanda, takže tábor byl přeplněn tak, že nebylo ani kde ležet. Jídlo nebylo téměř žádné. Došlo mezi vězni dokonce ke kanibalizmu. Začalo se s evakuací tábora a transporty lidí byly posílány na smrt. Na mne už nedošlo, protože americká armáda se 11. dubna ve 3 hodiny odpoledne převalila přes tábor Buchenwald. Tím okamžikem skončilo věznění, i když ještě nějaký čas jsme v táboře bydleli.

Že jsem v koncentráku nezahynul hladem, byla zásluha mé manželky, která po celé dva roky mi posílala balíky s jídlem. Mnoho se jich ke mně nedostalo, ale i to málo stačilo, každý kousek chleba prodlužoval život. Domů jsem se vrátil 20. května 1945 a hned jsem nastoupil práci u Správy silnic v Českém Krumlově.
Až po svém návratu jsem se dozvěděl, že mi gestapo zkonfiskovalo polovinu rodinného domu a manželka platila z vlastního bytu nájem 400 korun ročně." 
  Václav K.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.